خطوات لتحصلين على شعر طويل وصحى

الشعر الطويل
كَتَب: آخِر تَحْدِيث: .

الشعر الطويل ؟

بنات كتير بتحلم ان يكون شعرها طويل لان بيجذب الراجل الشرقي وكمان بيلفت النظروكمان بيعطي جمال وانوثه للبنت ولكن كتير من البنات بتعاني من مشكلة الشعر:

كيف تحصلين على شعر صحى وطويل

اولا احب اقولك ابعدي عن التوتر والتفكير والهموم وماتسرحيش شعرك بطريقه عنيفه  وابعدي تماما عن الجل والكريمات الفرد والصبغات المؤقته والسبراي المثبت.

,ثانيا التغذيه السليمه لازم تتغذي كويس لان شعرك محتاج الي تغذيه من الداخل وده طبعا بيرجع لطريقه اكلك لو بتاكلي كل يوم طبق سلطه هايظهر على شعرك اكيد لانه مفيد جدا وبيحتوى على جميع العناصر التى يحتاجها جسمك  

وكمان لازم تعرفي المشكله اللي بيعاني منها شعرك وليه مش بيطول بشكل صحي وهو ضعيف وسريع التأثر ليه…

واغلب البنات بتلجأ الي الماسكات الطبييعيه بلا نتيجه وكمان لابد من زياره دكتور مختص في علاج الشعر عشان يقدر يقولك الى مدى احتياج جسمك للمعادن والفيتامينات والحديد والفسفور .

وحاولي تدلكي شعرك كل يوم بليل لمدة 10 دقائق لان المساج ده بيساعد في تحريك الدم في فروة الراس ووصول الاوكسجين لشعرك. وممكن تحضري وصفه اسبوعيه من كميه زيوت طيبعيه عشان تحصلي على شعر طري ولامع وسهل التسريح مثلا: زيت زيتون_زيت خروع_زيت جرجير_زيت سمسم_زيت لوز وسيبيه على شعرك لمده ساعه كامله واغسليه بالميه وكمان خصصي لشعرك شامبو وبلسم طبي يناسب نوع شعرك عشان تحصلي على نتائج حلوة.

التعليقات

أضف تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.