« اركب تاكسي وروح مشاوير بـ 70 جنيه مجانًا » .. اعرف أكثر عن خدمة اوبر مصر

« اركب تاكسي وروح مشاوير بـ 70 جنيه مجانًا » .. اعرف أكثر عن خدمة اوبر مصر
« اركب تاكسي وروح مشاوير بـ 70 جنيه مجانًا » .. اعرف أكثر عن خدمة اوبر مصر
كَتَب: آخِر تَحْدِيث: .

أصبحت خدمة اوبر مصر شائعة بين المصريين وهي عبارة عن سيارات ملاكي مثلها مثل التاكسي العادي لكن هناك فرق لأنه ملاكي نظيفة ومكيفة، وسائقي السيارة هم أصحابها بالكامل وكلها سيارات من نوعيات brilliance v5 , toyota corolla, kia cerato , citroen elysee , hyundai elantra.

– كيف يمكن الاشتراك في خدمة اوبر مصر ؟!

عليك أن تقوم بتحميل تطبيق UBER على تليفونك الذكي (أندرويد أو أبل أو ويندوز) وتختار السيارة وتأتيك في أي مكان، بعد دقائق ويمكن الاتصال بالسائق أيضًا والذي سيتصل بك تلقائيًا حتى وإن لم تتصل وحينما تصلك السيارة لا تستأذنه للذهاب الى مكان بعينه بل اركب ثم عليك بأن تخبره اذهب الى المكان الذي تريده، وممنوع أن يرفض ذلك على الاطلاق.

كيفية الدفع في خدمة اوبر مصر ؟!

عليك أن تقوم بادخار رقم الفيزا الائتمانية او البطاقة الائتمانية التي تدعم الدفع عبر شبكة الانترنت وبعد ذلك يتم خصم الاجرة مباشرة على تطبيق اوبر ولا يحصل السائق على اي اموال منك وبذلك تتجنب أزمة الفكّة وحاليا لا يوجد خيار للدفع الكاش لابد كارت فيزا ولا يلزم ربطه علي حساب بنكى , ممكن يكون كارت الانترنت تقدر تصدره من بنوك مثل كريدي اجريول او العربى الافريقى بمصاريف بسيطة (20 جنية فى السنة) وتقدر تشحنة من ال ATMاو البنك باي مبلغ.

الان سيارات Uber فى #مصر
الان سيارات Uber فى #مصر

مَن هم سائقي اوبر مصر ؟

تم تدريب سائقي اوبر مصر من أجل أن يكونوا محترمين وتم الكشف على صحيفته الجنائية و اجراء تحاليل مخدرات و غيرة و”من ضمن القواعد الي السواق متدرب عليها مافيش كلام ورغي علي الفاضي الا لو كلمتة انت .. المحافظة علي نظافة العربية .. مافيش غرز وجري بالعربية و قلة ادب من دي .. مافيش راديو واغاني غريبة الا بطلب الراكب .. مافيش كلام في الموبايل اثناء المشوار .. مافيش بالتأكيد انه يختار الطريق بنفسة لازم توجه وتقولة انت عايز تروح منين.

كمان سواق UBER بيتعمله تقييم من الناس اللي ركبت معاه. تقدر تشوف التقييم قبل متركب. وأنت لما تنزل قيمه بردو. كمان السواقين أصحاب التقييم المنخفض بيخرجوا من UBER فياريت تقيم صح عشان نضمن أن الخدمة تفضل مميزة.

كيفية التجربة؟!

بسيطة، نزل التطبيق ودخل البرومو كود uberEgyptFree70LE وتحصل على 70 جنيه هدية من UBER تقدر تجرب بيهم الخدمة.

– طبعاً السبعين جنيه دي هتوديني أخر الشارع، مش كده؟

لا بالعكس، الخدمة مش غالية خالص. يعني هتدفع تقريباً زي التاكسي العادي.
بداية المشوار ( 3 جنية + 1 جنية و 30 قرش لكل كيلو متر من المشوار + 0.20 قرش لكل دقيقة من المشوار ) يعني السبعين جنيه دي هتكفيك كذا مشوار عشان تعرف تحكم بنفسك.

عداد التاكسي الجديد
خصائص عداد التاكسي

* لما بتطلب عربية الحساب بتاع المشوار بيبدأ من اول ما تركب العربية مش بيتحسب عليك المسافة الي جالك فيها حتى لو كانت قد مسافة المشوار اللى هتروحه.

*بيبقى ليك جساب علي موقع الشركة تقدر تشوف كل المشواير الي عملتها من اول ما استخدمت الخدمة بالتفاصيل الفلوس و الوقت و المسافة و السواق و خريطة للمشوار.

علشان تستفيدوا بالـ 70 جنية اشتركوا عن طريق اللينك دة: https://www.uber.com/invite/uberEgyptFree70LE
او لو نزلتو البرنامج علي الموبايل دخلوا البرموشن كود دة: uberEgyptFree70LE
دي لينكات البرنامج للأنظمة التشغيل المختلفة:
لو موبايلك اندرويد : http://j.mp/UberEgyptAndroid
لو موبايلك ابل : http://j.mp/UberEgyptIOS
لو موبايلك ويندوز فون : http://j.mp/UberEgypytWindows

« اركب تاكسي وروح مشاوير بـ 70 جنيه مجانًا » .. اعرف أكثر عن خدمة اوبر مصر
« اركب تاكسي وروح مشاوير بـ 70 جنيه مجانًا » .. اعرف أكثر عن خدمة اوبر مصر

*مش لازم تفضل فاتح الـ GPS و النت طول المشوار انت ممكن تعمل الطلب و تقفل البرنامج و النت وكل حاجة لو مش عايز تتابع السواق ممكن حتيى تتابعة بالتليفون “اتصال يعني” .. حساب المشوار بيتم عن طريق تليفون خاص بالعربية مفتوح GPS و انترنت طول المشوار
*مش محتاج تكتب انت رايح فين انت تطلب العربية تجيلك تركب تقول للسواق بينا علي كذا يطلع علي كذا تخلص حاجة و هو مستنيك و تطلع علي مشوار تاني تخلصة مثلا يعني و السواق مالوش الحق في الرفض لأن دي شغلتة وهو علي اتم استعداد انه يقوم بيها.
*لو راكب انت وصديق ليك او اكتر من صديق تقدروا عن طريق البرنامج تقسموا الاجرة عليكم.
*لو نسيت حاجة في العربية .. في قسم مخصوص للمفقودات علي الموقع و البرنامج تقدر ترجع منه اى حاجه نستها فى العربية

التعليقات

أضف تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.