عمرو أديب : مرسي لازم يرجع و قدامنا سنة و هنبقي دولة فاشلة

عمرو أديب : مرسي لازم يرجع و قدامنا سنة و هنبقي دولة فاشلة
عمرو أديب
كَتَب: آخِر تَحْدِيث: .

يري الإعلامي عمرو أديب أن مصر تسير في طريقها إلى الدولة الفاشلة، و قال ضمن تصريحاته أن مرسي لازم يرجع و مناسبة ذلك ما يحدث في الفترة الأخيرة، حيث قال أديب أنه على الرغم من أن مصر تواجه العديد من التحديات، إلا أنه ليس هناك تعاون بين الوزارات، و الجميع يود مصلحتة الشخصية فقط دون مصلحة البلد، و قال أديب :”بصراحة نحن لا نسير في الطريق الصحيح، نحن نسير بخطوات ثابتة نحو الدولة الفاشلة”، و أضاف :”قدامنا سنة بالكتير و نكون أمام دولة فاشلة، و هناك مشاكل بالجملة و لا أحد يقوم بحلها و لا أستثني من ذلك أحد”.

عمرو أديب

و أضاف عمرو أديب في برنامجة “القاهرة اليوم” و الذي يذاع على فضائية اليوم التابعة لأوربيت :”إحنا بنولع في بعض، إحنا مش محتاجين تآمر من أي دولة خارجية، و كأننا نريد العودة للعهود السابقة و كأننا لم نقم بثورة، إحنا مش بنعمل حاجة إلا أننا بنقول حسبي الله و نعم الوكيل”.

و قال :”المركب هتولع و هتغرق، و هيجي الوقت اللي مفيش حد هيغيثنا، في التاريخ في صراعات على حكم دولة، لكن عمري ماشوفت حد بيتصارع على أنه ميبقاش في دولة، و كلنا هنروج في داهية”.

و أكمل :”لازم مرسي يرحع، عشان نبقي كويسين لازم ناخد بالجزمة تاني، عشان نقول ياريتنا ما عملنا كدا، دة الوزراء نفسهم بيكرهوا بعض و بيحاربوا بعض، عايزين حالنا يتصلح إزاى”.

التعليقات

أضف تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.