Take a fresh look at your lifestyle.

وزارة التعليم تعلن إيقاف منصة امتحانات التابلت لأولى ثانوي

قالت وزراة التربية والتعليم في مصر إنها أوقفت منصة الامتحانات لطلاب الصف الأول الثانوي العام على التابلت يوم الاثنين الموافق 25 مارس وأضافت أن امتحان مادة الأحياء الذي كان مقرراً اليوم سيتم نشره على الموقع الرسمي للوزراة لتدريب الطلاب عليه بعد تكرار مشكلة وقوع نظام التشغيل.

وأضاف مسئولو الوزراة أن إيقاف المنصة سكون ليوم الاثنين فقط وأن كافة التفاصيل الخاصة ببقية الامتحانات التجريبية التدريبية للطلاب سيتم الإعلان عنها مساء اليوم.

وكان طلاب الصف الأول الثانوي قد عبّروا عن استيائهم الشديد بعد عدم تمكنهم من الدخول إلى امتحان الأحياء رغم مرور أكثر من ساعة ونصف فعلياً على بدء الامتحان وذلك لليوم الثاني على التوالي، كما أنهم لم يتمكنوا من الدخول للامتحان حتى بعد انتهاء الوقت الرسمي المحدد له.

واستقبلت وزارة التربية والتعليم العديد من الشكاوى من محافظات القاهرة والجيزة والإسكندرية وبورسعيد وبني سويف والقليوبية تفيد بأن طلاب المدراس واجهوا نفس المشكلة التي وقعت بالأمس ولم يتمكنوا من أداء الامتحان التجريبي بسبب “وقوع السيستم” وبالتالي لم يتمكنوا من الاطمئنان على مستوياتهم وطريقتهم في أداء الامتحان إلكترونياً للمرة الأولى.

قد يعجبك ايضا

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

21 تعليقات
  1. غير معروف يقول

    المدرس حضر والطالب حضر والامتحان غاب

  2. غير معروف يقول

    منة للة كل مسؤال عن هذا النظام

  3. غير معروف يقول

    منك لله يا وزير ضيعت مستقبلنا

  4. غير معروف يقول

    ياجماعة احنا في مصر اسوأ نت في مصر لايمكن يشغلوا سستم بالنت ده اساس كل الفشل لو ضبطوا النت ممكن ينصلح الحال في امور كتير هذا رأي انا من تجربتي من خلال النت

  5. غير معروف يقول

    الجواب بيبان من عنوانه،واول القصيدة كفر،يجب الرجوع لنظام السنه الواحدة -ايه ثلاث سنوات وبعد كده اختبارات قدرات- ايه الفشل ده(ده كلام فارغ ،كلام فاضي،لعب عيال) لسه بقى عندك اختبارات القدرات من اجل دخول الكلية ما ادراك ما اختارات القدرات والواسطة والمحسوبية والرشاوي واللي هيعملوا اختارات القدرات دب والله العظيم هيشبعوا رشاوي واكراميات علشان اي حد قادر شويه يدخل قريبه الكليه اللي عايز يدخلها واللي على مزاجه افيقوا افيقوا من من هذا الفشل .مااحناطول عمرنا بتعلم بالطريقة اللي هيا نظام السنه الواحدة وبلدنا طلعت علماء بمعنى الكلمة وشيلين دول برة -الدول الاجنبية كلها ودول الخليج- شيلينها شيييل.عايزين تبوظوا دي ليه ؟ عايزين تطلعوا شباب صايع ضايع ليه؟عايزيين تدمروا مستقبل شبابنا واولادنا ليه؟ عايزين تطلعوا اجيال واجيال محبطة ومكتئبة ليه؟ دا دي الحاجةالوحيدة اللي ماشيه صح -عايزين تخربوها وتقعدوا على تلها ليه؟ افيقو افيقوا افيفوا،راجعوا نفسكم ،والغوا الكلام الفاضي اللي اتعمل ده، وخلوا الامور تمشي ذي ماهي ماسيه بسرعة قبل فوات الاوان.

  6. غير معروف يقول

    اقسم بالله ده وزير خريان ومش عارف يعمل حاجة خالص

  7. غير معروف يقول

    و ربي نظام فاشل وتجربه فاشله
    أنا طالبه ف أوله ثانوي بقولكوا ارحمونا بقا حرام ال انتوا بتعملوه فينا دا يعني ايه طالب يذاكر وبتعب و دروس و فلوس و توتر ويقعد يستنظر الامتحان ٣ ساعات والاخر يقولوا اسفين مفيش امتحان
    هوا دا التعليم ال بيطور
    أنا نفسي اسال حد ببفهم و برد عليا هوا ايه مفهوم التطوير عند الوزير
    يعني هوا شايف انه لما يغير نظام الامتحان و محدش يعرف يحل يبقا كدا التعليم تطور
    انا تعبت ومش أنا بس ال اتعبت الدفعه كلها
    انا واحده بموت الف مره وانا شايفه حلمي بيضيع مني
    و ربي انا النهارده لما اتخيلت اني حققت حلمي الدموع نزلت غصب عني
    ليه عاوزين تمنعونا م الفرحه دي
    ليه بتعقدونا
    ربنا يسامحكوا ويسامحنا

  8. غير معروف يقول

    دا كان نظام فاشل من الاول هما بيعرف يكتبو بالقلم عشان يكتبو علي التبلت

  9. غير معروف يقول

    من المؤكد ان هناك أعداء لمنظومة التعليم الجديدة ..من لهم مصالح ماديا سواء الدروس الخصزصية او اصحاب السناتر او المطلبع..وعليه يتربصون بكل مالديهم من امكانيات فى محاولة اسقاط هذه المنظومة…ولكن الذى يجرى هو تجارب تجرى لأول مرة فى مصر وقد نجحت فى عدة دول أخرىززوكون ان السيستم سقط فأكيد كما اشلرت انه فعل فاعل او اهمال متعمد سميه ماشئت

  10. غير معروف يقول

    لا مانع من استخدام هذا النظام مع الكي جي عشان المعلم والطالب يعرفوا سوا
    ولادنا ضاعوا لحصلوا كده ولا كده
    لله الأمر من قبل ومن بعد

  11. غير معروف يقول

    حسبي الله ونعم الوكيل الطلبة بعد اللي شافوه مبقاش ليهم نفس للمذاكرة ولا انهم يروحوا دروس حرام بجد شايفين مذاكرتهم بتروح هدر ومستقبلهم ادمر قصاد عينهم

  12. غير معروف يقول

    الله حرام النظام فشل و التعليم فشل

  13. غير معروف يقول

    الطلاب المتفوقين بسبب فشل هذه التجربة كرهوا التعليم

  14. غير معروف يقول

    النظام فشل ومستقبلنا ضاع

  15. غير معروف يقول

    حرام فشل النظام والطلاب هتفشل

  16. غير معروف يقول

    والله حرام بنات وولااااد واهالي بقوا مشتتين يعني بعد الدرووس والمذاكرا وطحن دراسه ده غير التزااام مرواح المدارس اللي الاولاد مرهقين بسبهم ف الاخر بيتم تدمير الطالب والطالبه (اللهم ان لا نسألك رد القضاء ولكن نسألك اللطف فيه يارب)….

  17. غير معروف يقول

    الله المستعان التجربه فشلت والحمدلله

  18. غير معروف يقول

    بالنسبه لينا احنا
    نعمل ايه
    مش عارفين ندخل ايه

  19. غير معروف يقول

    الحاجه الي كانت عدله في البلد باظت ومستقبلهم ليضيع😠😠

  20. غير معروف يقول

    لأ مش هكتب تعليق
    لأ واللهي لأ
    خلصت